Achterstand op energierekening kan erg dure grap worden

Een klant heeft zijn energierekening fors laten oplopen. Dat komt hem duur te staan: hij wordt afgesloten en moet allerlei extra kosten betalen.

Een man heeft een aanzienlijke achterstand op zijn energierekening, die is opgelopen tot € 4.670. De energieleverancier stelt bij de kantonrechter (rechtbank Rotterdam) dat hij dit alles moet betalen, dat het energiecontract wordt ontbonden, dat de leverantie wordt afgesloten en de meter wordt verzegeld. De klant beweert meerdere betalingen te hebben gedaan, de gestelde achterstand is veel lager. Hij zegt ook dat de verwarming niet goed werkt, zodat de betalingsachterstand in mindering moet worden gebracht op de jaarnota. Verder heeft hij te maken gehad met financiële problemen.

Geen klachten meer

De klant toont niet met betaalbewijzen aan hoeveel hij heeft betaald. Daarom gaat de kantonrechter ervan uit dat de achterstand klopt, zeker nu de energieleverancier dit goed heeft onderbouwd. Problemen met verwarming zijn van enkele jaren geleden, en dat is inmiddels aangepakt. Sindsdien heeft de klant geen klachten meer gemeld. Er is volgens de kantonrechter dan ook geen aanleiding om de jaarnota’s in mindering te brengen op de betalingsachterstand of een andere korting toe te passen. De klant moet de betalingsachterstand alsnog betalen. Dat hij financiële problemen heeft, is vervelend, zegt de kantonrechter, maar dat ligt in zijn risicosfeer en ontslaat hem niet van zijn betalingsverplichting.

Warmteregeling

De Warmteregeling – een regeling gebaseerd op de Warmtewet – bepaalt wanneer een energieleverancier de energielevering aan een afnemer (de ‘verbruiker’) mag beëindigen. Dat mag onder andere bij wanprestatie door de verbruiker, zoals een betalingsachterstand. Wel moet de energieleverancier de gebruiker wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Verder moet deze de gebruiker tenminste drie schriftelijke aanmaningen sturen met een nakomingstermijn van minimaal veertien dagen, moeite doen om persoonlijk met hem in contact te treden en hem een redelijke en passende betalingsregeling aanbieden.

Meter verzegelen

Dit alles heeft deze energieleverancier netjes gedaan, zodat de leveringsovereenkomst kan worden ontbonden. De kantonrechter bepaalt dat de energieleverancier de leverantie mag afsluiten en de meter mag verzegelen, de klant moet daaraan medewerking verlenen. Doet hij dat niet binnen veertien dagen nadat de energieleverancier daar om heeft gevraagd, dan moet hij de woning gedeeltelijk en tijdelijk ontruimen zodat de energieleverancier de afsluitingswerkzaamheden kan verrichten. De klant moet ook de afsluitingskosten (€ 531) betalen, de incassokosten (€ 586) die de energieleverancier heeft gemaakt, de rente daarover (€ 152) en de proceskosten (€ 1.450).

Betalingsregeling

De klant wil op zitting een betalingsregeling afspreken. Dat kan de kantonrechter niet bepalen: daarvoor moet de energieleverancier toestemming geven en dat heeft zij niet gedaan. Partijen kunnen dat onderling afspreken.

ECLI:NL:RBROT:2025:3980

Contact opnemen

Kantonrechter
De kantonrechter is belast met de behandelingen van bepaalde soorten zaken, namelijk: civiele zaken tot een bedrag van EUR 25.000,-, arbeidszaken, huurzaken, consumentenkoopzaken en consumentenkredietzaken. Verder gaat de kantonrechter ook over zaken met betrekking tot bewind, curatele, mentorschap en het verwerpen of aanvaarden van erfenissen. Het is bij een kantonrechter niet verplicht om een advocaat in te schakelen.
Meer info »
Wanprestatie
Het begrip wanprestatie volgt uit artikel 6:74 Burgerlijk Wetboek. Er is sprake van wanprestatie als een partij zijn verplichtingen uit een overeenkomst richting de andere partij niet nakomt.
Meer info »