Werknemer in de gevangenis? Dan mag arbeidsovereenkomst ontbonden worden

Detentie is een van de wettelijke redenen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Maar wanneer mag dat ingaan? En heeft de werknemer dan nog recht op een transitievergoeding?

Een medewerker van een particuliere beveiligingsorganisatie wordt op een haventerrein, dat hij moet bewaken, betrapt op illegale drugshandel. Direct daarna trekt de korpschef zijn grijze pas in: alleen met zo’n pas mogen beveiligers aan het werk. Tegen die intrekking maakt de man geen bezwaar. Later wordt de man veroordeeld tot een gevangenisstraf van zeven jaar.

Geen salaris

Vanaf het moment dat de man niet meer kan werken (geen grijze pas, in voorlopige hechtenis) betaalt de werkgever geen salaris meer. De werkgever doet een voorstel om de arbeidsovereenkomst te beëindigen, maar daarover wordt geen overeenstemming bereikt. Uiteindelijk vraagt de werkgever de kantonrechter de arbeidsovereenkomst te ontbinden.

Detentie

Detentie van een werknemer is een omstandigheid die valt onder de gronden om een arbeidsovereenkomst te ontbinden. Deze man kan de overeengekomen arbeid niet meer uitvoeren. Ook is het vertrouwen in hem helemaal weg, nu hij deze delicten onder werktijd pleegde. Herplaatsing binnen het bedrijf is zonder grijze pas geen optie. De medewerker verzet zich niet tegen de ontbinding van de arbeidsovereenkomst, maar wil wel dat rekening wordt gehouden met de opzegtermijn van vier maanden. Dat hoort, nu hij 20 jaar in dienst is, en over die periode wil hij zijn salaris. Daarnaast wil hij een transitievergoeding van 18.000 euro – juist omdat hij maar één misstap heeft gemaakt.

Opzegtermijn

Nu de man niet meer mag werken en zelfs in de gevangenis zit, is er voldoende grond de arbeidsovereenkomst te ontbinden, oordeelt de kantonrechter. Wel moet rekening worden gehouden met de opzegtermijn. De kantonrechter moet het einde van de arbeidsovereenkomst bepalen op het tijdstip waarop de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging zou zijn geëindigd. Echter, als de ontbinding het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen van de werknemer kan de arbeidsovereenkomst eerder worden ontbonden. Dat is hier aan de orde. De arbeidsovereenkomst eindigt één maand na de mondelinge behandeling van de zaak.

Transitievergoeding

Vanwege het ernstig verwijtbaar handelen van de man heeft hij geen recht op een transitievergoeding, tenzij dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Die uitzondering doet zich niet voor. De man was wel lang in dienst, maar de ‘misstap’ was geen kleinigheid. Ook dat hij zich na zijn detentie moet laten omscholen maakt niet dat hij recht heeft op een transitievergoeding.

ECLI:NL:RBROT:2022:8525

Arbeidsovereenkomst
De overeenkomst waarbij de werknemer zich verbindt om in dienst van de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten. Drie elementen dienen aanwezig te zijn om te kunnen spreken van een arbeidsovereenkomst: arbeid (persoonlijk verricht door de werknemer), loon (veelal in geld) en een gezagsverhouding.
Verzet
Waneer een van de partijen het niet eens is met een verstekvonnis kan hij een verzetprocedure starten. Een verzetprocedure wordt gevoerd bij de rechter die het verstekvonnis heeft gewezen en vangt aan met een dagvaarding.
Ontbinding een van de manieren waarop een overeenkomst kan worden beëindigd. Artikel 6:265 Burgerlijk Wetboek bevat een ontbindingsbevoegdheid voor het geval dat de wederpartij tekortschiet in de nakoming van zijn contractuele verplichtingen. Je kunt dan de overeenkomt ontbinden, tenzij de tekortkoming zodanig gering is dat die geen ontbinding rechtvaardigt. Andere gronden voor ontbinding zijn bijvoorbeeld dat, wanneer je als consument iets gekocht hebt, het aangekochte product gebrekkig is, of waneer er sprake is van onvoorziene omstandigheden. Ontbinding heeft tot gevolg dat de overeenkomst wordt geacht nooit te hebben bestaan. De reeds verrichte prestaties of gedane betalingen moeten ongedaan worden gemaakt, dus moeten - voor zover mogelijk - 'teruggedraaid' worden.
Opzegtermijn
De opzegtermijn is de termijn die in acht genomen moet worden bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst (artikel 7:672 BW). De wet bepaalt dat de opzegtermijn voor een werknemer één maand is, en dat de opzegtermijn voor een werkgever afhankelijk is van de duur van het dienstverband: (i) minder dan 5 jaar is 1 maand, (ii) tussen vijf en tien jaar is 2 maanden, (iii) tussen tien en vijftien jaar is 3 maanden, (iv) meer dan vijftien jaar is 4 maanden. Partijen kunnen schriftelijk afwijken van de wettelijke opzegtermijn.
Transitievergoeding
Een transitievergoeding is de wettelijke ontslagvergoeding, die werkgever bij ontslag aan werknemer verschuldigd is, tenzij de werknemer ernstig verwijtbaar heeft gehandeld (artikel 7:673 BW). Als de werknemer zelf opzegt bestaat er géén recht op een transitievergoeding. Sinds 1 januari 2020 heeft iedere werknemer, ongeacht of er sprake is van een tijdelijk contract, vanaf dag 1 recht op transitievergoeding bij ontslag. De hoogte van de transitievergoeding bedraagt 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar.